همه ما روزانه لوگوهای زیادی را مشاهده میکنیم. لوگوهایی که طراحی بدی دارند و به جای تبلیغ و ترویج کسب و کارشان باعث آزار بصری چشم ما و دور شدن ما از آن کسب و کار میشوند.
در عصر دیجیتال لوگو مترادف کسبوکار است، مثلا با دیدن لوگوی اپل بلافاصله گوشیهای آیفون و تبلتهای آیپد در ذهن ما تداعی میشوند.
در واقع لوگو خلاصۀ یک شرکت، فعالیتها و محصولات آن است که میتواند در کوتاهترین زمان ممکن موضوع فعالیت، هویت سازمانی شما و نوع نگاه شما به حوزۀ کارتان را به مخاطب منتقل کند.
اما رسیدن به چنین سطحی از تداعی و ماندگاری در ذهن مشتریان آسان نیست، زیرا طراحی لوگو اصولی دارد که بدون رعایت آنها، لوگوی شما در هجوم بیامان تبلیغات و لوگوهای مختلفی که مخاطبان روزانه مشاهده میکنند، به زودی فراموش میشود.
دسترسی سریع به عناوین
1. لوگو باید ساده باشه
مشتریان در تمام طول روز با لوگوها و شعارهای هزاران هزار برند مختلف بمباران میشوند. شما برای اینکه از خیل عظیم این لوگوهای بیخاصیت جدا شوید چه برنامهای دارید؟
جواب ساده است. لوگوهای پیچیده که عناصر و جزئیات زیادی دارند تمرکز را از بین میبرند و مخاطب را گمراه میکنند. بنابراین جزئیات را با قیچیِ سادگی هرس کنید و فقط عناصر ضروری را در طراحی لوگو باقی بگذارید.
لوگوی شما تنها باید خصوصیاتی را در خود منعکس کند که مبنا و اساس شرکت شما محسوب میشوند. پس به خاطر داشته باشید: «سادگی، سادگی، سادگی».
کمپانی نایکی (Nike) مثال بارز سادگی در طراحی لوگو است. یک خط خمیده و سیاه که در ذهن میلیونها انسان حک شده است.
۲. لوگو باید به یاد ماندنی باشه
فقط چند ثانیه برای اولین اثرگذاری بر مشتری (first impression) وقت دارید، در عین حال لوگوی شما باید تاثیری ماندگار در ذهن مخاطب داشته باشد. رنگهای متمایز و گرافیک خاص از جمله ابزاری هستند که به شما لوگویی ماندگار و فراموشنشدنی میدهند.
توئیتر یکی از بهترین مثالهای طراحی ماندگار لوگو است. وقتی که این پرندۀ آبیِ در حال پرواز را میبینید بلافاصله و ناخودگاه حس میکنید که این تصویر به یک کنشمرتبط است: جیکجیک کردن (به انگلیسی: tweeting).
این پیوندی که در ذهن شما میان جیکجیک کردنِ یک پرنده (یعنی لوگو) و عمل تویئت کردن (استاتوسهای کوتاه) در توئیتر به وجود میآید به شدت ماندگار و پایدار است و این یعنی قدرت لوگو.
۳. لوگو باید همیشگی باشه
درست مانند لباسهای مشکیِ کلاسیک، لوگوی شما هم باید فراتر از زمان باشد و همواره جذابیت خود را حفظ کند. دنبالهروی از گرایشات روز مثل استفاده از یک فونت یا استایل خاص میتواند وقتی که این گرایشات فرو میخوابند، به مسئلهای آزاردهنده تبدیل شود.
لوگوی شما باید بتواند از آزمون زمان سربلند بیرون بیاید، بنابراین به جای توجه به جدیدترین مُدهای طراحی، بر برند خود تمرکز کنید.
بیتردید لوگوی کوکاکولا در میان لوگوهای ماندگار بر تخت پادشاهی نشسته است، این لوگو که بیش از یک قرن قبل طراحی شده هنوز هم جذاب و به هویت فعلی این شرکت مرتبط است.
البته در میان لوگوهای ماندگار ایرانی هم لوگوی شرکت هواپیمایی ملی ایران (هُما) در ذهن مسافران هوایی جاودان شده است.
۴. لوگو باید همه فن حریف باشه
بهترین مولفهای که میتوانید در طراحی لوگوی خود وارد کنید قدرت انطباق و انعطاف است. هنگام طراحی لوگو باید به کاربردهای احتمالی آن در آینده هم نظری داشته باشید.
مثلا شاید لازم باشد این لوگو در آینده بر روی سطوح مختلف و در اندازههای متفاوت مثل بنر، پاکت نامه، اقلام تبلیغاتی و کارت ویزیت چاپ شود. همین اتفاق ممکن است در مورد تنوع رنگ لوگو هم رخ دهد.
بنابراین اگر لوگویی که طراحی میکنید به شدت به رنگ خاصی وابسته باشد، وقتی لوگو به صورت سیاه و سفید چاپ شود تمام ارزش و تاثیرش را همراه رنگهایش میبازد.
لوگوی شرکت اپل از آن لوگوهایی است که هر جا و هر طور که چاپ شود، سادگی و تاثیر مینیمال خود را به رخ مخاطب میکشد.
۵. لوگو باید متناسب باشه
برند اگر داستانی در پشت خود نداشته باشد، هویتی نخواهد داشت. برای اینکه ارتباطی قدرتمند با مشتریان خود برقرار کنید، باید داستان برند خود را برای آنها تعریف کنید و این داستانگویی مستلزم شناخت عمیق از مخاطبتان است.
هر لوگویی هویت خود را از برند خودش میگیرد. بعد از اینکه به خوبی درباره مشتریان خود تحقیق کرده و آنها را شناختید، میتوانید فونت، رنگ یا گرافیک لوگوی خود را با شناخت و اطمینان بیشتری انتخاب کنید. لوگوی شما باید با نوع مخاطبانتان تناسب داشته و بیانگر هویت کسبوکار شما باشد.
لوگوی شرکت Toys R Us که در زمینه فروش اسباببازی فعالیت میکند شاید به چشم ما کودکانه و بازیگوشانه باشد اما این دقیقا همان لوگویی است که باعث میشود هر کودکی دست پدر یا مادرش را بکِشد و به داخل فروشگاه اسباببازی فروشی ببرد، زیرا این لوگو از تمام عناصر دنیای کودکان استفاده کرده است: رنگ، غیررسمی بودن، صمیمی بودن، شلوغ بودن و فانتزی بودن.
میدانیم که خلاصه کردن کل یک کسبوکار در یک طرح ساده اصلا کار سادهای نیست اما شرکت شما شایستۀ لوگویی است که هویت اصلی آن را بازنمایی کند و در اولین نگاه جای خود را در ذهن مخاطب باز کند. بنابراین طراحی لوگو را جدی بگیرید و به قول معروف کار را به کاردان بسپارید.
1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
لوگو شرکت هما هم برای این خوبه چون مال قدیم بوده وگرنه الان دیگه هیچ کاری نمی تونن کنن